Поширені запитання-відповіді стосовно монетизації пільг

Поширені запитання-відповіді стосовно монетизації пільг
  1. Чому квитанція на оплату ЖКП прийшла з повним розміром платежу, хоча я пільговик?

З 1 жовтня 2019 року в Україні запроваджена монетизація пільг на оплату житлово-комунальних послуг.  Тепер пільговики мають можливість отримувати  суму пільги в готівковій формі та самостійно сплачувати комунальні послуги. Починаючи з листопада українці отримують квитанції за комунальні послуги з повним розміром платежу – без урахування пільг.

  1. Які будуть суми виплат пільг для пільговиків?

Механізм виплати пільг змінився, але порядок розрахунку залишається майже незмінним. Розмір суми пільг залежить від розміру пільгової знижки, визначеної законодавством, кількості членів сім’ї пільговика, на яких поширюється пільга, а також переліку послуг, якими користується пільговик та розміру опалювальної площі житла.

Також на неї впливатимуть ціни і тарифи на житлово-комунальні послуги та державні соціальні нормативи у сфері житлово-комунального обслуговування.

Розмір пільги щомісячно розраховує орган соціального захисту населення.  

  1. Як здійснювати оплату комунальних послуг пільговикам?

Держава виплачує кошти за пільги кожній людині окремо – видає готівкою (Укрпошта) або переказує на рахунок (Ощадбанку чи Приватбанку). Видача у готівковій формі можлива лише за умови, якщо пільговик написав відповідну заяву до органу соцзахисту.

Пільговик, який отримав готівку (гроші на картку), сплачує за спожиті комунальні послуги повну суму платіжки.

Ті пільговики, які не написали заяву на отримання пільги готівкою – мають справу з безготівковим розрахунком.

Якщо у вас безготівкова форма виплати пільг, то частину платежів за вас здійснює Ощадбанк, а частину – ви сплачуєте самостійно.

Ощадбанк здійснює перерахунок коштів не за пропорційним принципом (коли за кожну послугу проводився розрахунок в рівних відсотках від суми пільги), а за пріоритетним принципом:  за першу послугу – в повному обсязі, якщо залишилися кошти –за другу тощо. Поки дозволяє сума пільги. Ті послуги, на які не вистачило коштів, пільговик повинен сплатити самостійно.

  1. Опалення
  2. Централізоване водопостачання та водовідведення
  3. Постачання електричної енергії на освітлення
  4. Вивезення побутових відходів
  5. Послуги з управління багатоквартирним будинком

Після нарахування пільги в безготівковій формі – Ощадбанк надішле вам СМС (з розмірами доплати за кожним видом послуги). Також ви можете зайти у свій особистий кабінет на сайті Ощадбанку, де відображається рух коштів за вашим обліковим записом.

  1. 4. Як я можу самостійно проводити розрахунки, якщо я не маю мобільного телефону?

Ви можете отримати в органі соціального захисту населення розрахунок розміру пільги. Якщо тарифи на ЖКП не змінюються, то щомісячний розмір пільги протягом опалювального періоду буде однаковим. Тобто, знаючи розмір своєї пільги і пріоритетний принцип оплати Ощадбанку, ви можете самостійно вирахувати, скільки і якому надавачу послуг маєте заплатити.

  1. 5. Я чув, що новий механізм дозволяє заощадити частину коштів і залишити їх собі. Як це можливо?

Це залежить від того, у якій формі ви отримуєте виплату пільги: у готівковій чи безготівковій формі.

Якщо у готівковій – після повного розрахунку з надавачами послуг ви можете залишити заощаджену готівку собі.

Якщо у безготівковій – всі заощаджені кошти ви можете отримати лише після завершення опалювального періоду (з червня).

Кожного місяця, коли пільговик споживає комунальні послуги на суму, меншу за розмір пільги, формується позитивний залишок. Невикористаний залишок за пільгою зберігається в Ощадбанку для покриття спожитих комунальних послуг у наступному місяці.

Якщо пільговик споживав комунальні послуги ОЩАДно протягом всього опалювального сезону, по його завершенні фінальний залишок коштів за пільгою буде перераховано на його поточний рахунок в Ощадбанку після 1 червня. Рахунок для перерахування фінального залишку коштів за пільгою необхідно відкрити самостійно.

Фінальний залишок коштів за пільгою буде доступний для зняття після того, як пільговик отримає СМС у червні про надходження коштів за пільгою на свій поточний рахунок.

  1. 6. Як отримувати кошти пільговикам, котрі не мають відкритого рахунку в уповноваженому банку?

Якщо ви маєте на увазі відсутність банківського рахунку в будь-якому з уповноважених банків, у такому випадку ви будете отримувати безготівкову виплату пільги через Ощадбанк. Орган соцзахисту самостійно надасть всю інформацію Ощадбанку, який автоматично створює обліковий запис одержувача пільг, на який нараховуються кошти, та інформує пільговика шляхом надсилання смс-повідомлень.

 7. Чи можна у разі смерті пільговика виплатити кошти за останній місяць життя безготівково?

Не можна. Перехід з готівкової форми надання пільг на безготівкову здійснюється лише за заявою пільговика.

  1. 8. Якщо я оплатив комуналку, не дочекавшись СМС від Ощадбанку?

Якщо мова йде про безготівкову форму монетизації, то всі заощадженні вами кошти ви зможете отримати влітку. Якщо виникне ситуація, коли ви сплатили рахунки, не дочекавшись СМС від Ощадбанку, то на рахунках виникне переплата, яка буде відображена надавачем послуг у наступних платіжках.

Також для пільговиків створено персональний кабінет на сайті Ощадбанку, який містить всю необхідну інформацію про рух коштів, а саме: залишок пільги, розмір нарахованої пільги, перелік комунальних послуг, оплачених за рахунок пільги (при надходженні інформації від постачальників комунальних послуг).

Щодо реєстрації та користування особистим кабінетом Ощадбанка потрібно звернутися  до контакт-центру за безкоштовним телефоном 0 800 210 800 (Ощадбанк м. Київ).

Що можна дізнатися у контакт-центрі з приводу пільг:

  • суму перерахованих Ощадбанком коштів за пільгою на рахунки комунальних підприємств;
  • суму, яку потрібно доплатити за комунальні послуги;
  • перелік комунальних послуг, за якими відсутня інформація і які потрібно оплатити згідно з квитанціями;
  • залишок пільг на поточний день.
  1. 9. Що робити пільговикам, які не подали заяву на готівкову монетизацію, а правління ОСББ не хоче підписувати угоду з Ощадбанком?

Відповідно до норм законодавства, якщо правління ОСББ не уклало договору з Ощадбанком для перерахування сум пільг, воно не має права до 1 червня вимагати оплати послуг від пільговиків за відповідні неопалювальний та опалювальний періоди. Ощадбанк може здійснювати переказ коштів на рахунки правління ОСББ (крім виплат на управління багатоквартирним будинком) на підставі договору.

Тобто пільговику, якщо мова йде про безготівкову форму, потрібно дочекатися літа і, отримавши залишок коштів, розрахуватися з надавачем послуг. Виплати на управління багатоквартирним будинком пільговик має сплачувати самостійно кожного місяця. А кошти, які передбачені на сплату цієї послуги, перерозподіляються між іншими надавачами послуг за пріоритетним принципом.

  1. На що потрібно звернути увагу пільговику?

Пільговики повинні щомісяця сплачувати вартість фактично спожитої послуги з урахуванням суми пільги, перерахованої на підприємства-надавачів послуг або виплаченої готівкою. Пільговик має повідомляти управлінню соціального захисту населення про зміну всіх обставин, які впливають на надані пільги (у разі зміни складу сім’ї, адреси місця проживання тощо).

Також зверніть увагу...